Mensen, gebruik je potentieel!

In mijn zoektocht naar nieuwe invalshoeken voor mijn coach- en advieswerk, ben ik helemaal gevangen door literatuur en onderzoeksresultaten die iets zeggen over sociale innovatie en transformationeel leiderschap. Het raakt mij des te meer, omdat ik mij er zo door gesteund voel in de overtuigingen van waaruit ik werk.
Ik ben heel blij met de conclusie in de Concurrentie en Innovatie Monitor van Erasmus Universiteit, dat sociale innovatie voor 75% bijdraagt aan de rentabiliteit van ondernemingen en Research en Development slechts 25%. Wáár ik blij van word? Dat dynamische vaardigheden en aandacht voor talentontwikkeling substantieel bijdragen aan dat resultaat. Vrij vertaald houdt het ontwikkelen van dynamische vaardigheden in dat het management er goed aan doet om bij strategische beslissingen alle lagen van het bedrijf in te zetten om haar innovatieve krachten in beweging te zetten. En medewerkers zijn, mits goed gefaciliteerd, in staat gebleken om innovatieve vaardigheden te ontwikkelen.

Transformationeel leiderschap vertegenwoordigt voor mij het antwoord op de vraag wat voor soort managers nodig zijn om sociale innovatie handen en voeten te kunnen geven. (Trouwens, transformatie versus veranderen… zo mooi… maar dat is voor een andere keer.)
Managers die bereid zijn zelf te veranderen, steeds willen leren, hun nek durven uitsteken, niet bang zijn voor onzekerheid en tegenstellingen, hun principes en waarden als uitgangspunt hanteren maar die vooral ook een onvoorwaardelijk geloof hebben in het potentieel van mensen. Deze managers blijken het meest succesvol te zijn.

Maar geldt het voorgaande niet net zo voor medewerkers? Veranderen, ontwikkelen, risico’s durven nemen, je eigen principes hoog houden en ook hier: geloven in je eigen kwaliteiten en talenten.
Ik raak er in elk geval door geïnspireerd om met hernieuwde energie mijn werk voort te zetten vanuit het potentieel van mensen en niet te vergeten mijn eigen potentieel.

En aan iedereen die dit leest stel ik voor om hetzelfde te doen: geloof in jezelf, geloof in de ander. Om met het bekende shampoo merk te spreken: ‘You’re worth it’

Plaats een reactie